TVP “Wiadomości” attacked Lis, Tadla and Krachka, accusing them of repeating Russian propaganda – Press.pl

10/05/2022, 06:26

The archival title of “Wiadomości” was called up by Adrian Borecki several times in the material (Image: East News)

TVP “Wiadomości” attacked Tomasz Liss, Beata Tadla and Pyotr Krachka in the main issue on Monday, accusing them of repeating Russian propaganda while they were working on TVP. There was also another attack on Donald Tusk, the leader of the Civic Platform. – I am very amazed at the desperation of “Wiadomości” to blame the building of relations with Putin on the former team – comments Bartosz T. Wieliński, deputy editor-in-chief of “Gazeta Wyborcza”.

Adrian Boriki, author of the article “The Russians on Tusk: Our Man”, Thomas Lees, editor-in-chief of “Newsweek Polska”, stated that during his work on TVP he gave an interview to Dmitry Medvedev, then-President of Russia. He also noted that nine years ago, on May 9, 2013, when Piotr Kraśko, currently the host of “Fakty” TVN, was the head of “Wiadomości”, the program began with a special opening that introduced the celebration of Russia’s Victory Day. Boriki mentioned the archival opening credits several times in the material.

Beata Tadla – presenter of “Wiadomości” and now presenter of “Onet Rano” – and Piotr Kraśka have been accused of repeating Russian propaganda. To confirm the thesis, the author of the material showed excerpts from the context of interviews with Tadla and Krachka.

Boriki also stressed that the “shameful address” was issued when Maciej Zajkowski was secretary of the editorial office, currently associated with “Gazeta Wyborcza”. Zajkowski, Tadla and Krachka recalled that they are currently accusing TVP of propaganda or criticizing the Polish government.

The same material also shows Donald Tusk shaking hands with Vladimir Putin. The leader of the Civic Platform (PO) was accused of pursuing a pro-Russian policy. Once again, the title of an excerpt from Marcin Tolicki’s “Our Man in Warsaw”, is a slander against Donald Tusk. In April, the National Broadcasting Council received five complaints about the substance. The movie was repeated last weekend.

Read also: TVP repeated Marcin Tolicki’s documentary about Tusk “at the special request of viewers”.

Bartosz T. Wilinsky, Deputy Editor-in-Chief of the Gazeta Wyborcza asserts that in 2013, as reported in the Monday edition of Wiadomości, the international situation was very different from what it is today. – Then Western countries cooperated with Russia, even the most suspicious. Politicians still believe that Russia can be permanently attracted to the West. Moreover, it was the time after the Smolensk disaster. After this tragedy, the Russians showed great sympathy for the Poles. Even Jaroslav Kaczynski sent a message to the Russians at that time – Wieliński comments.

And he adds: – I am very surprised by the desperation of “Wiadomości” to burden the former team with relations with Putin. After all, it was Prime Minister Mateusz Morawiecki who in December in Warsaw took part in the right-wing conference with the participation, among others, of Marine Le Pen, financed by Putin. This happened after the head of US intelligence, Morawiki, personally reported that Russia was preparing to go to war with Ukraine. Instead of preparing for war, PiS politicians have dealt with strengthening ties with Putin’s supporters or attacking their allies – for example through Lex TVN. Now we want to cover all these facts with this “news” material. And, of course, distract attention from high prices and loan installments – at his discretion.

Przemyslaw Zubartovic, a columnist for Interia, says Wiadomości’s “excesses” should only be viewed in terms of crude propaganda. Its purpose is to dress up with deceptive lies to all whom the ruling camp considers to be the enemy. Therefore, to explain that Russia has been treated for years as a country that Europe wants to drag into the orbit of Western civilization is meaningless, because Jacek Kurski’s employees know this. They lie consciously – he says. He adds: – The “news” should show Jaroslav Kaczynski’s speech to “Russian friends” years ago and say that it is Putin’s propaganda. It would be the same lie.

Read also: End of service for Wiadomościo.co. Szubartowicz: “Time for a solo dance”

It should be noted that in the Thursday edition of TVN’s hit program “Fakty” “Wiadomości” on TVP – they showed the material of Jacob Sobyanovsky, in which he presented propaganda parts of TVP news and current affairs programs. Those in which the opposition led by Tusk was attacked.

(ME 10 May 2022)


* If you find an error, highlight it and press Ctrl + Enter

the press

Leave a Comment